Blogi: Kestävyys

CSRD – kyse on oikeasti huolellisuusvelvoitteesta

Vuosi alkaa vedellä jo viimeisiään, ja ensimmäisessä aallossa kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) mukaan raportoivissa yhtiöissä valmistellaan kuumeisesti uusia...

Vastuullisuustyön ongelmana ei ole viestintä vaan teot

Miksi vastuullisuustyötä edelleen tehdään brändi ja maine edellä? Hukkajoen raakkukatastrofissa sekä metsäalan että omistajan edustajat pahoittelivat luonnollisesti tapahtunutta, mutta...

Vastuullisuustyössä tarvitaan jöröä ja lystikästä

Yrityksen hallituksen ja johtoryhmän jäsenten osaamisella sekä asennoitumisella systemaattista muutostyötä kohtaan on ratkaiseva vaikutus työn onnistumisen kannalta. Kun muutoksen tarve...

Mittarit punaisella, joten jatketaan kuten ennenkin?

Tänään 12.4.2024 juhlimme (?) Suomen ylikulutuspäivää. Se tarkoittaa, että olemme tänään käyttäneet suomalaisille varatun quotan vuotuisista maailman resursseista. Loppuvuosi sitten suu...

Ettei hallitusta vietäisi kuin pässiä narussa

Edellisessä blogitekstissä pohdin, millaista vastuullisuusosaamista hallituksissa tarvitaan. Yksi keino hahmottaa yhtiölle relevanttia ja sen hallituksessa tarvittavaa osaamista on hahmottaa...

Hallitukset tarvitsevat vastuullisuusosaamista – mutta millaista?

Suomessa hallitustyötä tekevien tärkeimpinä osaamisalueina on perinteisesti pidetty liiketoimintaosaamista, talouden ja rahoituksen hallintaa sekä kokemusta strategisesta työskentelystä....

Enemmän kuin raportointivelvoite: CSRD johdon strategisena työkaluna

Olet varmaankin jo kuullut, että ensi keväästä lähtien varsin moni yritys pääsee raportoimaan EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD:n (Corporate Sustainability Reporting Directive)...

Vastuun kantoa, ei pakoilua

Maailman talousfoorum julkaisi Davosissa uuden riskiraportin (World Risk Report 2024). Tässä vuosittaisessa koosteessa hahmotetaan maailmanlaajuisia, kaikkein vakavimpia riskejä talouksille ja...

Traagisin viherpesun muoto on viherhaaveilu

Usein ajatellaan, että syyllinen viherpesuun on yhtiön markkinointi. Traagisin ja haitallisin viherpesun muoto on kuitenkin viherhaaveilu, josta on vastuussa yhtiön ylin johto. Mitä se oikein on...

Näin onnistut viherpesussa: 3+1 vinkkiä

Viherpesu, tuo toivottu ja ihasteltu ilmiö on erinomainen keino lisätä yrityksen uskottavuutta, tuotteiden kysyntää ja omaa arvostusta. Tässäpä koottuna tärpit, joilla teidänkin yhtiössä...

Kestävyysjälki auttaa näkemään muutoksen tarpeen

On korkea aika havahtua siihen, että kestävyysvaje ei tarkoita vain talouden vajetta, sillä velkaa syntyy jatkuvasti myös ekologi­sesti ja sosiaalisesti. Vaikka työtä vastuullisuuden...

Monimuotoista ajattelua = parempaa tulosta

Tutkimukset osoittavat, että monimuotoiset tiimit (ml. hallitukset) aikaan saavat parempaa tulosta. Erityisen arvokasta on toisiaan täydentävä, monimuotoinen osaaminen ja näkemys....

1 2